Slik få AI innflytelse på casinobransjen

AI eller kunstig intelligens er det store «buzz-ordet» for året og helt sikkert også i årene som kommer. Med verktøy som Chat GPT er det bare fantasien som setter begrensningene for hvordan man kan ta i bruk kunstig intelligens. Slik er casinobransjen bare én av mange bransjer som kommer til å bli påvirket, og faktisk allerede har vært det i flere år. Les videre for å finne ut hvordan kunstig intelligens kan gi deg en bedre gaming opplevelse.  

AI kan løfte servicenivået

Kundeservice koster og for de fleste casinoer på nett utgjør det en betydelig del av lønnskostnadene. Kundene forventer en tilgjengelig support som både skal være der når man trenger det og gi informasjonen på en lett forståelig måte. Aller helst på eget morsmål. Med mindre casinoene er heldige og kommer over mennesker som er multispråklige betyr det at man må ansette ende flere personer for å dekke så mange kundebehov som mulig. 

Så kom kunstig intelligens og banket på døren. Fordi support veldig ofte dreier seg om gjentakende spørsmål, slik som om betalinger eller bonuser, så kan AI teknologien settes inn, trenes opp og utføre den samme jobben som et menneske. Enda raskere og over tid til en mye lavere kostnad. Casinoene kan og bør samtidig velge å beholde noen ansatte, både til å utføre trening og også svare på spørsmål når chatboten ikke har en løsning på kundenes problem. For casinoet bidrar det til mer fornøyde kunder, som er alfa omega i en ekstremt konkurranseutsatt bransje. 

I kundeservice sammenheng trenger ikke AI å bare være et reaktivt verktøy. Det kan også være proaktivt og komme kundene til unnsetning allerede før de har et problem. En spiller som besøker et casino for første gang, bare for å se seg rundt, kan bli lokket med bonuser for å registrere seg. Eller en kunde som bruker mye tid på FAQ sidene kan få spørsmål om de trenger mer hjelp. Mulighetene er mange, og akkurat som med Chat GPT er det nærmest bare fantasien som setter grensene. 

AI kan gi en mer personlig opplevelse

Enten man liker det eller ikke. Men når man beveger seg rundt på nettet, i et casino eller andre steder så legges det igjen spor. Eller sagt på en annen måte; informasjon. Historisk sett har ikke denne informasjonen blitt benyttet til noe som helst. I beste fall har man kanskje klart å benytte seg av deler av informasjonen, men på en svært tidkrevende og manuell måte eller gjort store investeringer i mer automatiserte prosesser. Her representerer AI enda en revolusjon, for ikke å si innovasjon, som kan gi deg som kunde en enda bedre opplevelse. 

Se for deg at du gjennom et par timer med spilling har beveget deg rundt om i casinoet. Du har testet ut forskjellige spill og du har deltatt i et par kampanjer. Det gjelder ikke bare deg, men tusener av andre spillere som har gjort akkurat det samme, i det samme casinoet. Når dette gjentar seg over tid så ligger det en enorm kraftig i all informasjonen. I form av at casinoet kan lære deg å kjenne. Lære seg å forstå hvilke spill du liker, hvilke kampanjer du ser etter og hvilke bonuser du typisk sett faller for.  I sentrum av det hele, kunstig intelligens som behandler dataene, organiserer dem og på noen sekunder kan sende et ferdigtygget tilbud ut til deg og alle andre kunder i andre enden. 

Når AI verktøyet til casinoet har vært på jobb så venter det en helt annen opplevelse neste gang du kommer på besøk. Du vil få forslag til nye spill som har et lignende innhold av dem som du liker fra før.  Du vil få personlige tilbud, både av bonuser og kampanjer, som er helt i tråd med dem du pleier å benytte deg av. Dermed har casinoene enda et kraftfullt verktøy for hånden, et verktøy for å holde deg som kunde fornøyd. Fornøyde kunder er tross alt det viktigste livsgrunnlaget for casinoene.