3 grunner til at du bør prioritere ‘influenser marketing’
Når det kommer til markedsføring er det mange som lurer på hvorfor det som fungerte for tre år siden kanskje ikke fungerer lenger i dag. Svaret på dette er i korte trekk at markedsføringer er nødt til å utvikle seg i takt med den måten forbrukerne tenker på og hvilken type markedsføring de er mest mottagelige for. I dag er ‘influenser marketing’ noe av det som har aller størst effekt, men for bare noen år siden var det mange som lo av dette. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvorfor du absolutt ikke bør le av dette i dag.
Hvordan forbrukerne blir påvirket av reklame er noe som ikke overraskende endrer seg ganske raskt, ofte i takt med trender på nett, samfunnsrelaterte endringer eller andre faktorer som påvirker hvor mottagelige vi er for reklame. Måten vi bruker nettet på i dag er noe som har gjort at vi har endret måten vi ser på markedsføring og reklame både mer radikalt og ikke minst mye raskere og hyppigere enn det vi gjorde før. På https://www.lenkeguiden.no/ kan du lese mer om mange av de trendene på nett i dag som er med på å påvirke forbrukerne i den retningen vi ser som dominant i dag.
Folk stoler mer på influensers enn på reklamer
Forbrukere er i dag mye mindre mottagelige for reklamer. Reklamer er noe som for mange føler uærlige, og derfor er det å høre på noen som man allerede liker og føler at man deler verdier med, noe som har blitt mer og mer dominerende på markedet. Dette er hele fundamentet som denne typen markedsføring er bygget på. Det er ikke dermed sagt at influensers alltid er 100% troverdige eller ærlige, men mange forbrukere stoler likevel mer på dem enn på mange andre.
Man får ofte en mye mer grundig innføring i produktene
Reklamer er dyre. Derfor får du sjelden særlig mye informasjon, og når man skal kjøpe noe er det nettopp denne informasjonen som gjør at man velger å kjøpe noe eller ikke. Når man jobber sammen med influensers har man ofte mye større mulighet til å inkludere ting som man ikke hadde hatt mulighet til å dekke i en vanlig reklame. Dette er noe som veier tungt for mange forbrukere, fordi man føler at man får et mye mer grundig innblikk i varen eller tjenesten og derfor kan føle seg mer sikker på at dette er noe for dem.
Rabattkoder er gull verdt
Når man jobber sammen med en influenser får de ofte en rabattkode de kan gi til de som følger dem, og selv om denne rabatten kanskje ikke er mer enn 10% vil det likevel øke sannsynligheten for at noen vil kjøpe noe. I tillegg gir det dem følelsen av å støtte den personen de følger, fordi vedkommende også ofte får prosenter av salget, noe som føles mye bedre for mange enn å bare kjøpe noe rett fra en side. Det føles mer personlig, som mer enn bare et kjøp og dette er noe som kan gi deg som bedrift en stor bonus.